Portfolio místo sešitů

Ve středu jsem na mých facebookových stránkách Dotyky kreativního učení zveřejnila fotografie přírodovědného portfolia, které používám místo sešitů. Strhla se lavina dotazů a pozitivních komentářů, které jsem fakt nečekala. Mým záměrem bylo ukázat, že lze zaběhnutý systém změnit, že lze dělat věci jinak a v neposlední řadě inspirovat ostatní učitele.

S portfoliem pracuji už tři roky a za tu dobu jsem už vychytala „mouchy“. Proto jsem pro učitele, kteří by si chtěli do výuky zavést portfolio místo sešitu, napsala jednoduchý návod s pár radami. 

IMG_5447

  1. Není složka jako složka

Jestli máte nějakou konkrétní představu, tak na ni hodně rychle zapomeňte. Postupným střídáním různých typů složek jsem totiž došla k tomu, že je potřeba, aby splňovala tři podmínky.

Musí být průhledná. Letos paní učitelka objednala pro děvčata červené a pro chlapce modré. Vypadalo to jako super nápad, až do chvíle než se poprvé rozdávalo. Otvírat jednu složku po druhé a koukat dovnitř čí to je, značně zdržuje a otravuje. (A ne – podpisy na složce nefungují, mažou se, odlepují, trhají)

Uvnitř musí mít složka čtyři kroužky, do kterých se zasazují eurofólie. Dva je opravdu málo. Fólie se pak různě „kroutí“ i s papíry uvnitř.

Hřbet složky by měl být vysoký maximálně 5 cm. I tak složka zabírá v aktovce žákům hodně místa. Při frekvenci předmětu 2 hodiny týdně se počet pracovních listů pohybuje okolo 40 – 44, takže širší žáci ani nepotřebují.

Rovněž doporučuji rozdávat žákům jednotlivé fólie pro pracovní listy postupně. Zbytečně je tahají domů a zpět.

IMG_5428

  1. Učitel musí mít vlastní portfolio

A mělo by být identické s žákovským. Tady opravdu nefunguje systém vyberu a zkontroluji tak jako u normálních sešitů. Pokud žákům pracovní list kopíruji, pak si vždy nakopíruji o jeden navíc a založím si ho k sobě.

Když žáci vytvářejí výstupy na iPadu, posílají mi je emailem a já jim je pak tisknu. U jednoho žáka pak vytisknu dva a dám jeden k sobě. Tohle vše je v pohodě a nijak mě to nezatěžuje.

Horší je ale, když žáci kreslí nebo píší na prázdný papír. Třeba myšlenkovou mapu. Pak opravdu musím pamatovat na to, že si jeden od někoho půjčím a okopíruji.

IMG_5432

  1. Pracovní listy číslujte

 Jen tak se v nich totiž dá vyznat. Pomáhá to hlavně žákům, když chybí. Vědí pak, o které listy si mají říct nebo které si mají opsat či okopírovat. Mně to pomáhá při kontrole a hodnocení portfolia. Ihned vím, co jim chybí nebo co nevypracovali.

Tohle je bohužel největší problém. Žáci si často pracovní list neočíslují a pak jim začne vznikat v portfoliu zmatek. Je to stejné jako když řeknete při písemce nebo testu, ať se podepíší. Vždycky se najde někdo, kdo to neudělá.

IMG_5430

  1. Co když žáci nejsou ve škole

Na to mám jeden trik. Rozdám pracovní listy a ty, co mi zůstanou ihned podepíšu jmény chybějících žáků a založím do svého portfolia. V příští hodině je pak rozdám.

Pokud žákům chybí pracovní list, který měli sami vytvářet, většinou si ho okopírují. Málokomu se to chce opisovat.

IMG_5443

  1. Hodnocení portfolia

Některé pracovní listy známkuji, většinou když se jedná o samostatnou práci. Ale celé portfolio nehodnotím známkou. Do hodnotícího formuláře vyznačím, které pracovní listy žák má a které mu chybí a pak doplním slovní hodnocení pomocí popisné zpětné vazby.

Je to zdlouhavé, ale oceňují to jak žáci, tak jejich rodiče.

IMG_5444-2

  1. Kniha na konci roku

 Jelikož systém „šanonu“ a eurofólií není levná záležitost, vytahujeme všechny pracovní listy na konci roku z folií a vážeme z nich knihu. Jednoduchou knihu. Prorazím ji na dvou místech děrovačem a žáci provléknou motouzem a zavážou. Máme ve škole i vazač knih. Určitě by to vypadalo profesionálně, ale při představě, že mám svázat 60 portfolií mi není moc dobře.

Prázdnou složku s fóliemi používáme zase další rok.

IMG_5440

Závěr

Teď víte, že mít portfolio místo sešitu je pro učitele o trochu více náročnější, ale výsledek stojí za to. Upřímně už bych si neuměla představit, že budeme mít zase sešity.

Všechno totiž souvisí se stylem výuky, který mám. Nepoužívám žádné pracovní sešity, učebnice využíváme výjimečně. Snažím se, aby si žáci, pokud to jenom jde, přišli na informace sami, aby objevovali neznámé a aby je to bavilo.

A nejsem ve škole sama. Složku místo sešitu mají žáci i ve vlastivědě. A dokonce jsme se letos domluvili, že budeme s žáky budovat tzv. čtenářské portfolio, které si žáci budou vést napříč ročníky. Od prvního do pátého. Tohle si ale nenosí domů. Mají ho ve škole a rodiče si je prohlížejí na třídních schůzkách. Ale to už je na jiné povídání.

 

P.S. Tímto článkem plním daný slib, že napíšu o portfoliu. Kdo by se potřeboval ještě na něco dopsat, klidně mi napište. Ráda zodpovím vaše dotazy.

Lenka Skýbová
Mou vášní je využívání dotykového zařízení ve vyučování a díky tomu pomáhám učitelům ovládnout iPad tak, aby jejich výuka byla netradiční, zábavná a smysluplná. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *