Kreativní až na půdu

Možná to znáte. Probudíte se uprostřed noci a najednou víte, že to je ono. V hlavě se vám narodil nápad, řešení nějakého problému. Ale jak často se to stává, mě jen občas. Tak jak to teda udělat, když se od vás očekává, že budete „kreativní až na půdu“?

Pokud chceme, aby se školství někam posunulo, musí být učitelé kreativní, flexibilní a nesmí se bát změny. Jenže co s tím, když u většiny pedagogického sboru někdo „zabil kreativitu“ už v dětství.

Stačí si vzpomenout na výtvarnou výchovu, kdy všichni museli kreslit přesně to samé, a když náhodou někdo nakreslil postavě třeba fialové ruce, byl oheň na střeše. Nikdo se neptal na důvod.

Třeba dotyčný neměl tu správnou pastelku nebo osůbka na obrázku právě posbírala velké množství borůvek a nebo jen byla velmi promrzlá. Já vím, přeháním a výtvarníkům se omlouvám, jen jsem tím chtěla naznačit, že se tehdy kreativní nápady příliš nenosily.

Dnes ale naopak je potřeba velká dávka kreativního myšlení, abyste žáky zaujali. Vždyť v dnešním světě plném technických vymožeností je pro ně škola tím nejnudnějším místem. Jenže ne každá učitelka nebo učitel mají předpoklady k tomu oplývat kreativními nápady a přicházet se stále novými a novými myšlenkami.

Vychází to z typologie osobnosti (o MBTI jste doufám jako učitelé už slyšeli). Není třeba se trápit tím, že kolegyně ve vedlejším kabinetu hýří nápady a na požádání jich vysype z rukávu velkou hromadu. Je ale třeba vědět, kde ty nápady najít.

kradjakoumelec2

 

Austin Kleon ve svém knižním bestselleru „Kraď jako umělec“ píše:

„Dobrý umělec rozumí tomu, že se na světě nic neobjeví zčistajasna. Všechna tvůrčí práce vyrůstá z toho, co už tu je. Nic není docela původní.“

Takže i já se k němu přidávám a říkám: „UKRADNĚTE JE!“

Moje tři tipy, jak využít nápad někoho jiného, trochu jej překopat a přizpůsobit vaší situaci.

  1. Pinterest, pinterest a zase pinterest

Doufám, že je už jen malá hrstka učitelů, která neslyšela o sociální síti pinterest. Zjednodušeně se dá říct, že se jedná o virtuální nástěnku, na kterou si připichujete obrázky. A to podle zájmu nebo různých témat. Pro inspiraci uvádím odkaz na mé nástěnky v pinterestu. Jen doufám, že se vám dřív podaří článek dočíst, jelikož pinterest je zrádný. Občas se do něj tak zaberu, že ztratím pojem o čase.

  1. Čtěte, co to jde

Čtěte, vždy když máte chvilku, všude, kde to jen trochu jde, a cokoliv, co se naskytne. Nikdy totiž nevíte, na základě jakého impulsu se nápad narodí. Čtěte knížky, články, blogy, citáty nebo třeba vývěsní tabule na naučné stezce. To, co vás při čtení zaujme, si poznačte. Hned.

Vím, že ne každý má po ruce tužku a papír, ale mobil ano 🙂 Udělejte si poznámku do nějaké aplikace v chytrém telefonu a vraťte se k ní ve správný čas. Já například k tomu využívám Evernote.

Přečtu knihu, líbí se mi v ní některé myšlenky a nebo vím, že bych mohla část textu využít ve výuce. Teď zrovna ale není ten správný čas, bereme nějaké jiné učivo. Tak si vyfotím, co potřebuji a udělám si k tomu poznámky, abych si později vzpomněla. Koukněte se na ukázku, jak to vypadá.

  1. Sledujte ostatní, co dělají

Vždycky jsem měla štěstí na kolegyně, které se o své nápady podělily. A je spousta takových, které to dělají i teď ve veřejném prostoru na internetu. I když tady mám pocit, že svůj blog nebo webové stránky mají ve větší míře pánové učitelé. Nemusí se ale jednat jen o web, spousta učitelů funguje v nějaké facebookové skupině a vzájemně si tam radí a pomáhají si. A pokud na nějaký dobrý nápad narazíte, nezapomeňte ho sdílet, ať jej mohou využít i ostatní.

Když se naskytne příležitost, inspirujte se od ostatních naživo. Jděte na seminář, workshop nebo přednášku někoho, koho už dlouho sledujete, čtete jeho články nebo o kom vám řekl kolega či kolegyně, že je fakt dobrý. Nelitujte času a peněz, u takovýchto lektorů se vám to vrátí dvojnásobně.

Pro ty z vás, kdo chcete dobrý tip, je tu letní škola „Tvoříme s iPadem a pro iPad“. Každým rokem zaměřená na něco jiného. Letos je to využití iPadu v humanitních a přírodovědných předmětech. Ale tu letošní už asi nestihnete. Začíná zítra. Takže si vemte kalendář a poznačte si, že druhý týden v srpnu 2017 jedete na letní školu, která bude pravděpodobně zaměřená na čtenářskou a matematickou gramotnost, aby bylo možné ji uhradit ze šablon. Doufám, že se tam spolu potkáme 🙂

kradjakoumelec1

 

 

 

 

Lenka Skýbová
Mou vášní je využívání dotykového zařízení ve vyučování a díky tomu pomáhám učitelům ovládnout iPad tak, aby jejich výuka byla netradiční, zábavná a smysluplná. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *