Dílna psaní

Dílna psaní opomenutá či neznámá sestřička dílny čtení, kterou díky výzvě ministerstva školství znají snad na každé škole. Proč se na dílnu psaní nepamatovalo nevím, ale jsem hluboce přesvědčena, že psaní je stejně důležité jako čtení.

Samotná dílna psaní má svá specifika, nejedná se přece jen o sloh v podobě, jak ho většina učitelů zná. Objasnění jejích pravidel vydá za celý seminář. Proto jen malá praktická ochutnávka.

detektiv

Kdo si myslíte, že je na obrázku?

Na první pohled jednoduchá otázka, ale na ten druhý, zjistíte, že to tak jednoznačné není.

„Detektiv, protože má lupu.“ „Tu může mít i zloděj!“ „A podívej se má pod pláštěm schované pruhované oblečení. Myslím, že je to nějaký uprchlý vězeň, co si schoval někde lup a teď jej jde vyzvednout maskovaný za detektiva.“ „A já si myslím, že je to Sherlock Holmes. Koukni na ten kabát a klobouk.“

Tak si tu lupu vezmeme i my a budeme zkoumat obrázek ještě podrobněji. Třeba nám to pomůže zjistit, kdo to doopravdy je.

detektiv1

Zapište si vše, co v obrázku objevíte.

detektiv2

Objevené věty jsou vlastně rčení. Nejenže si vysvětlíme, co znamenají, ale na jejich základě se pokusíme odhalit osobu na obrázku. Teď se spíše přikláníme ke zloději.

„Tak pojďme hledat dál. Všechna rčení mají něco společného, pokuste se objevit, co to je.“

Chvíli to trvá, ale pak zjistíme, že jsou to části obličeje. A už si vysvětlujeme, co je to identikit.

detektiv6

„Vždyť to známe z filmů, jak se sestavuje kresba pachatele.“ „Ano, ale není to zase tak jednoduché. Musíme znát dobře přídavná jména, která nám pomohou upřesnit, jak jednotlivé části obličeje vypadají.“

Proto každá dvojice dostává krátký text a začne hledat přídavná jména ke konkrétní části obličeje a ty pak zapíše na připravené karty. Na tabuli vznikne zásobárna slov, které nám pomohou při psaní.

detektiv3

A teď už k samotnému psaní. Zavřeme oči a představíme si, že stojíme před poštou na chodníku a náhle z ní uvidíme vybíhat dva lidi. Jeden z nich křičí: „Zloděj, vykradl poštu!“ A jelikož jsme pachateli jako jediní viděli do obličeje, stává se z nás korunní svědek a musíme pomoci sestavit jeho identikit.

Popis obličeje má většinou okolo osmi až deseti vět. Nastává první čtení kamarádovi. „Já vím, že to není ještě hotové, ale pomoc a nápady se vám budou hodit.“

Opravíme opakující se slova, možná zvážíme nápady kamaráda, či přepíšeme nějakou tu větu, která úplně nedává smysl. Druhá verze je na světě.

Co by to bylo ale za identikit bez obrázku. A tak přichází ke slovu iPad a aplikace U Face. Pomocí ní sestavíme dle svého popisu přesný obraz pachatele.

Pak už stačí jen krásně přepsat, nalepit obrázek a začne křeslo pro autora. Kdo o předčítání textu nestojí, nemusí. O čtení je ale obrovský zájem, každý chce zjistit, zda jeho popis odpovídá obrázku, který vytvořil.

detektiv4 detektiv5

No a kdo teda byl na tom úvodním obrázku? Detektiv, zloděj, pachatel, Sherlock Holmes nebo kdo? To už nechám na vás, nemusím vám přece vždycky všechno prozradit  🙂

Lenka Skýbová
Mou vášní je využívání dotykového zařízení ve vyučování a díky tomu pomáhám učitelům ovládnout iPad tak, aby jejich výuka byla netradiční, zábavná a smysluplná. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře
  1. Bonner napsal:

    I’d vetrune that this article has saved me more time than any other.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *